1965 arrangerades första gången en tävling för seniorscouterna i form av en bana med ett antal kontroller. Detta blev inledningen till ”Långpromenaden” som sedan arrangerats varje år på allahelgonadagen. Man tävlar patrullvis på en bana på ca 10 km, med 8 kontroller i form av eldning, livlina, stafetter, frågor m.m.Första året var det enbart seniorscouterna som tävlade men sedan har allmänheten kommit med och allt fler patruller är med och tävlar. Intresset är så stort att det pratas om promenaden långt utanför Tranemos gränser och lång tid både före och efter tävlingsdagen.
Första året deltog 3-4 patruller och knappt 20 personer. Därefter har antalet patruller och deltagare hela tiden ökat och de senaste 15 åren har ca 170 patruller och ungefär 950 personer deltagit. Ett 80-tal personer är engagerade som kontrollanter.Tävlingen ger idag kåren ett viktigt ekonomiskt bidrag. Ansvariga för långpromenaden har sedan starten 1965 Roland Johansson och Karl-Eric Dahl varit. 2009 tar Magnus Bengtsson, Magnus Dahl och Peter Gustavsson över huvudansvaret för arrangemanget.I och med långpromenaden 2018 har Hagatorpets friluftsgård och de tre ingående föreningarna, Tranemo IF skidor, OK Tranan och Tranemo scoutkår tagit över arrangemanget. Detta gjordes för att få fler funktionärer och lyckas arrangera.